tisdag 24 mars 2009

EuroTRAD goes USA - tillbaka till nutiden.



Läser om "boyfriend-fit" som tydligen är "vårens jeans". Förmodar att det betyder en passform som ser ut som att man lånat pojkvännens jeans? (Lite svårt att relatera till då jag inte har någon pojkvän, vad jag vet.) Lite loose sådär? Det handlar alltså förmodligen om jeans för tjejer... Oavsett, det fick mig att tänka på Morrisseys ganska slappa 501 som han brukade sporta på åttiotalet (kanske för att han har fler pojkvänner än jag). Hopplös passform, gärna med en näve påskliljor i bakfickan. Ofta kombinerade han det hela med en storblommig skjorta också... Ganska snyggt faktisk och en trevlig kommentar/motpol till Thatchers ganska hårda gruvstrejks UK, med tillhörande macho arbetarmode. Nu bor ju karln i USA och verkar ha sålt sig till någon sorts taco-goes-rockabilly-estetik. Också snyggt, även om det inte är för mig. Han har ju alltid haft en fablaise för crombie coats (alltid grå...) och svarta lågskor. Hmnn.. Jag tror att Morrissey 1986 + Morrissey 2009 är "vårens 2009".

Vad fan detta har med TRAD att göra återstår att se... (Själv är jag mest sugen på en axelväska i cordovanläder.)

/Patrick

PS. Läste också att Cheap Monday tänker/ska/har gjort jeans chinos till våren. Själv har jag hittade jag tre par förra hösten (ett par från rugby, ett annat från polo och det tredje paret kom från acne). Jag hoppas att de blir eleganta så att fler upptäcker den sartorialt knepiga, men underbara charmen med "gubbjeans". DS.

2 kommentarer:

fyratillfem sa...

Har du missat att Mozzen flyttat till Rom? Vad tror du detta kommer få för konsekvenser för hans garderob?

Petit Blog sa...

WTF... permanent? Iskallt! Helt missat. Givetvis ett genidrag från hans sida.