tisdag 14 december 2010

Wie nach einem Sommerregen.


När min hund åkte bil med mig så brukade jag veva ner fönstret en aning för hennes skull. Rutan lutade sig då upp mot glipan och bara doftade. Hon blundade och försvann till en annan plats. (Hon var beagle och hade därför ett doftsinne på knarkhundsnivå.) Det var rörande att titta på henne när hon njöt.


Du och jag vet att doftsinnet är det sinne som är mest kopplat till minnen och känslor, hur du också förflyttas och blir till en annan. Den du som var liten. Kanske sitter du på ett köksgolv eller under en krusbärsbuske?


Dofter är alltså inte primärt till för hygien, image eller annat banalt. De är din egna lilla tidsmaskin till dig själv.


När jag köpte min första doft medvetet så var det Aqua di Parma, det var nittiotal och jag köpte den i Florens. Vad jag vet så gick den ännu inte att hitta i Stockholm och jag hade läst om den i något kissnödigt magasin. Första doften ur flaskan var i affären och den milda limedoften av "Colonia" var precis som jag hade hoppats på; en annan jag klev fram, lite jag som den jag ville vara då. (Skjut mig. Pinsamt värre.)


Jag har varit trogen Aqua di Parma sedan dess och helt struntat i att den blev allmängods när LVMH köpte dem 2001 (och vips så fanns den i Stockholm!). Den luktar ju ändå olika beroende på vem som bär den. Tills nu. Det räcker ju inte längre.


Vi måste prata Kölnischer Wasser eller Eau de Cologne. Det började ju där för sisådär trehundra år sedan. Varför liksom ens bry sig om det där nya blasket? (Aqua di Parma 1916? Vad är det för rymdprodukt egentligen? Ring Nasa.)


Då återstår genast frågan vilket Kölnischer Wasser man ska köpa. Vilket är mest TRAD? "4711" anses till och med av vissa tyskar vara originalet. Det stämmer givetvis inte. Det visar sig att det som gäller är "Farina 1709" som tillverkats av familjen Farina sedan, ja just det 1709. Vi pratar alltså pre Napoleonzeit här. Så här beskriver Giovanni Maria Farina sin uppfinning i ett brev till sin bror 1708:


“I have discovered a scent that reminds me of a spring morning in Italy, of mountain narcissus, orange blossom just after the rain. It gives me great refreshment, strengthens my senses and imagination.”

(Givetvis skrev han inte på engelska utan på Italienska då familjen var inflyttade till Köln från just Italien.)


Anyway, det visade sig att doften var en braksuccé och man levererade snart till prominenta kunder världen över. Bad move. Det skulle nämligen visa sig att man kunde köpa namnet Farina och göra imitationer av doften. Familjen har bråkat med hundratals imitatörer sedan starten. “4711” är bara en av dem. Ett annat problem är förstås att Eau de Cologne under tiden tog över som samlingsnamn (tidigare "Eau Admirable") för produkten snarare än ett varumärke och därför kan idag fler aktörer kalla sig just det. Orka bry sig. Jag struntar i vilket men jag vill ändå bara ha Farina 1709, den mindre vackra flaskan (alltså 4711 är en finare flaska ju…).


Varför då tänker du?


Svar: kolla in kundlistan.


Mjukstart: Voltaire (1745)

Wolfgang Amadeus Mozart (1782)

Johann Wolfgang von Goethe (1802)

Napoleon Bonaparte (1804)

Ludwig van Beethoven (1807)

Friedrich Schiller (1814)

Alexander von Humboldt (1815)

Heinrich Heine (1824)

Benjamin Disraeli (1868)

Mark Twain (1877)

Mori Ōgai (1888)

Oscar Wilde (1889)

Thomas Mann (1921)

Franz Lehár (1925)

Konrad Adenauer (1928)

Marlene Dietrich (1935)

Heinz Rühmann (1939)

Indira Gandhi (1959)

Romy Schneider (1959)

Françoise Sagan (1964)

Hildegard Knef (1970)

Klart att man vill vara med på den här listan.


Sedan råkar det vara världens äldsta parfymfabrik. Fortfarande ägs den av familjen Farina. Det räcker som skäl för mig. Nu har jag bara en fråga: Hur fan luktar den?


/Patrick



PS. Man skulle kunna skriva romaner om det här ämnet. Och det har det så klart redan gjorts. Anyway, läs den här trevliga artikeln om den nuvarande ägaren till Farina. (Han tipsar, bland annat om den klassiska Eau Sauvage av Dior som ett trevligt kompliment till Farina 1709.) DS.


PS 2. "4711" har en spännande, bitvis skruvad historia, överfylld till bredden med kulturella markörer. Dessutom har den en oerhört elegant flaska. Det är alltså kanske världens näst bästa Eau de Cologne. Inte så illa det heller. DS 2.

2 kommentarer:

Malin sa...

Men hur säger man egentligen 4711? Jag är ju fostrad i fyrasjuelva-skolan, men är det verkligen rätt?

Petit Blog sa...

Hmmm. Har kollat med min tyska kontakt och där sägs det tydligen som ett ord utan "und". Då borde den mest korrekta svenska versionen vara att säga det "fyrtiosjuelva". Oavsett, det generella "Cologne" eller "Eau de Cologne" går bort. Slang för originalet, "Farina 1709" har inte lyckats hitta. Iofs förmodligen hyfsat meningslöst att slänga sig med slang i Stockholm då den inte ens går att köpa här... Kulturlös stad? Ja, lite...