onsdag 19 november 2008

ett, två, tre. fyra.

Äntligen en dag med substans och mening.

1.) Tre tuffa påvar:

Påve Victor - 189 till 199
Påve Militades - 311 till 314
Påve Gelasius - 492 till 496

Samtliga från den Afrikanska kontinenten, samtliga Berber. Yeah.

2) Sedevacanismen...
Snacka coola talibankatoliker! De hävdar att samtliga påvar efter Pius XII är fejk eftersom de har gett efter för modernismens. Enligt dem har alltså "the Papal See" stått i träda sedan 1956 (de lite mjukare erkänner dock John XXIII som dog 1963) . Oavsett, det skulle enligt dem, ge att den längsta perioden av sede vacante (tid utan Påve) i den kristna historien är nu (58 år!). Det spöar det digare rekordet från 1269-1271 med hela 55 år. Då, på medeltiden så löstes det med att kardinalerna låstes in och gavs vatten och bröd som "motivator" för att de skulle kunna överens om en ny Papa. Det slutade, enligt myten, med att folket blev så trött på trätan att de helt sonika rev bort taket över bråkstakarna som då (efter några dagar av regn, eller sol?) gav upp och kom överens.

Man blir knäsvag... Snacka om "keeping it real", Take you to school!" etc...

3) Min vädertå tipsar mig om att Shearling är den berömda kattens nästa godnattdress.
(För att inte totalt förstöra din dag så har jag blurrat den vulgära modellen samt de kompletterande asfula plaggen.) En sådan kan givetvis se ut på tusen sätt, det är materialet som min tå vrålar om...



4) Det här med Jodphurs visar sig vara svårare än jag trodde... Det närmaste jag kommit är ett par från Primeboot... Spanska (någon mer än jag som är djupt skeptisk till Spanska skor?). "Randsydda" är de tydligen i alla fall. Alltid något. Ser ut så här:



(Jag inte är dock inte totalt psyksjuk, så jag siktar på samma modell fast i brunt läder...)

/Patrick



Inga kommentarer: