fredag 14 november 2008

Mission accomplished. Två av tre.

Inköpt: Blackwatch skjorta ...utan Button-Down (givetvis Mr Van Kemp). "Dapper!" Är ord som infinner sig.

Ska imorgon på "nybörjarkurs" i ridning. Detta för att jag skulle tycka att det vore kul att ha en gemensam hobby med min fru och dotter. Jag har ju ridit förut, fast då mest i westernsadel och det är ju vulgärt. Minns speciellt ett ridminne från Hacienda Pinsaqui (Equador) då jag och Annika red uppför en vulkan.



Problemet var att indianen som sadlade upp min häst var typ något längre är Frodo...
Typ lång som Iprenmannen.
Typ "inga problem" tänker du kanske?

- Tro mig, det blir problem när det inte går att förlänga stigbyglarna till korrekt längd. Jag satt alltså mer eller mindre "på huk" en hel dag (på 5000 meters höjd). Syrebristen och det konstanta "kokathé" drickandet försatte mig i ett mycket obehagligt fysiskt och psykiskt tillstånd. (Man blir drogad av kokabladsthé om man dricker flera liter, vilket jag givetvis gjorde. Tänk "Joe Cocker goes Anja Perssons lår i kramp". Urk.

Slutsats? -
Korta män är onda... Indianen ville straffa mig för Cortez framfart och som han lyckades...

Nu till morgondagen problem. Har inga skor att rida i. Funderade på ett par gamla RM Williams som jag har men det visade sig att de är magasinerade (liksom nästan hela min garderob). Får alltså försöka hinna köpa ett par Jodphurs innan det börjar imorgon. Lutar åt en budgetversion på Granngården...

Sen, när jag får tid så har jag en idé om att beställa ett par polostövlar från indien (eventuellt i cordovan!) Har kontaktat en tillverkare av bespoke "polo boots" i Calcutta (D. Minsen & Co.) som levererar till flera hyffsade pololag. De ser ut så här:



De är klart kosher tycker jag.

Vill även tipsa om en bra vitmögelost: "Monte Enebro, Sierra de Gredos" (överdragen med Roquefort mögel) till denna: en klick Fikon/äpple marmelad. Mon Dieu vad gott. Drog i mig denna ost och ett glas hyffsad Chablis och hamnade pronto i en bättre värld fylld av poesi och kärlek.

/P

Inga kommentarer: