lördag 29 november 2008

Så bra!



Lördag. Det var först idag jag hittade till Kocksgatan 17´s Herrekipering.

Det började redan vid frukosten. Jag sitter och njuter av SvD och bläddrar igenom kulturen i jakt på "under strecket" som ju nästan alltid är kosher. Idag är det en artikel av en Karl Steinick (redan namnet bådar gott!). Han recenserar bland annat boken "The invention of Scotland: Myth and History" skriven den nu avlidne av Hugh Trevor-Roper. Boken är säkert spännade men jag studsar till när jag läser om hur kilten, detta briljanta plagg, i princip är en fantasiprodukt utan reell koppling till Skottland... Mytologiseringen, skapad av lika delar excentriska engelsmän och nationalistiska Skottar är alltså ett hjärnspöke... Tartanmönstren (du vet det där som vi fått lära oss tillhör specifika klaner), är egentligen ett ganska nytt påfund (tidigt 1700-tal) vars främsta syfte verkar vara att skapa en större marknad för rutiga tyger...
Att sedan detta, av hela världen, nu ses som något "urtypiskt" skottskt gör det hela ganska rätt kul. Betänk sedan hur Madras tyget, från början egentligen bara ett Indiskt försök att kommersiellt konkurrera med samma Skottska rutmönster, skulle omtolkas (och omtolkas) tills det idag associeras med TRAD Americana. Brooks Brothers, J.Press etc...

Lögn + tid = "sanning" även när det gäller aptraditionella kläder alltså...

Hur leder detta till Kocksgatan 17?

Jo, i ett tidigare inlägg så surade jag ur på en Busnel tröja som jag köpte i våras. (Inlägget handlade egentligen om fiskartröjor och jag har ju lite av en fabläs för detta plagg.) Jag gillar dem alla. Armor Lux, Saint James, Le tricoteur etc. De är underbara allihopa. Via Philip på jobbet så tipsas jag om ett märke som jag totalt missat hittills: S.N.S Herning, ett Danskt stickeri som tydligen tillverkat dessa tröjor sedan 1931. Som kvartsdansk så måste jag ju bara ha en sådan tröja... En Google senare så hamnar jag på "Kocksgatan 17 Herrekipering".

Åker dit direkt. Dessvärre satt familjen och väntade i bilen utanför så jag hann inte gå igenom hela butikens sortiment men det såg bra ut. Konstaterar t ex att ägarna är där och att de gillar knäppa byxor och Harris Tweed liksom jag. Inhandlar en S.N.S Herning och är helnöjd. Fin, tung kvalitet och långsmal i snittet. Perfekt.

Det betyder att min fiskartröjemytologi nu även inkluderar Europas kronjuvel: Danmark. Kattens allra finaste Fiskartröja...

/P


Inga kommentarer: